Професійна діяльність відіграє значиму роль в житті будь-якої людини, сприяє його успішної самореалізації в соціумі.
Правильний і адекватний вибір доступної професії дітьми з обмеженими можливостями здоров’я сприяє підвищенню їх розвитку, інтересу до власних можливостей, розширює кругозір дитини,стимулює його потребидо соціально-значущої праці.
Для здійснення правильного вибору в будь-якій життєвій ситуації необхідно мати якомога більше інформації, яка допоможе прийняти правильне рішення. Вибір професії – не виняток.
Тому, хто стоїть перед професійним вибором та їх батькам, необхідно володіти не тільки інформацією про світ професій, ринку освітніх послуг, враховувати інтереси, нахили, здібності, а враховувати обмеження за станом здоров’я своєї дитини.
Перелік медичних протипоказань і рекомендовані професії при різних порушеннях у дітей з особливими потребами
1. Види порушень: Порушення психічних функцій (помірні порушення емоцій, волі, поведінки)
Протипоказання
- Значні фізичні, розумові та нервово-психічні навантаження (вібрація, шум, заданий високий темп діяльності, строго регламентований ритм праці, тривала зосередженість уваги, висока точність виконання робіт, робота на конвеєрі, тривале спостереження за відеомонітором, матеріальна відповідальність, робота, що припускає дуже частий контакт з людьми);
- Обслуговування діючих агрегатів, небезпечних для оточуючих (професія водія і т.п.);
- Процеси використання і вироблення небезпечних хімічних речовин.
Рекомендовані професії (спеціальності) |
||||
Людина-техніка |
Людина-людина |
Людина-знакова система |
Людина-природа |
Людина-художній образ |
Майстер по ремонту аудіо, відео, побутової техніки, |
Не рекомендується. |
Технік-програміст. |
Ландшафтний дизайнер, зоолог, плодоовочівник, квітникар-декоратор. |
Виробник художніх виробів, художник, музикант, дизайнер, візажист, кравець, фотограф. |
2. Види порушень: Порушення інтелекту, мислення (розумова відсталість легка)
Протипоказання
- робота на висоті;
- робота, що пов’язана із застосуванням токсичних, хімічних речовин, органічних лаків, клею, розчинників, високих і низьких температур, СВЧ;
- робота, що пов’язана з нервово-психічним напруженням, підрахунками і необхідністю прийняття швидких самостійних рішень.
Рекомендовані професії (спеціальності) |
||||
Людина-техніка |
Людина-людина |
Людина-знакова система |
Людина-природа |
Людина-художній образ |
Каменяр, муляр, штукатур, швачка.
|
Не рекомендується. |
Не рекомендується. |
робочий зеленого господарства, садівник, озеленювач, |
3. Види порушень: Помірні і виражені порушення мови
Протипоказання
Робота, пов’язана:
- зі значними нервово-психічними навантаженнями;
- з постійним контактом із людьми;
- із впливом виробничого шуму;
- із подачею словесних сигналів.
Рекомендовані професії (спеціальності)
|
||||
Людина-техніка |
Людина-людина |
Людина-знакова система |
Людина-природа |
Людина-художній образ |
Слюсар-ремонтник, електромонтер, інженер-технолог, швачка, закрійник, геодезист, слюсар з ремонту автомобілів,монтажник радіоелектронної апаратури, монтажник технологічного устаткування, машиніст холодильних установок, контролер верстатних і слюсарних робіт. |
Не рекомендується. |
Контролер якості, коректор, бухгалтер, інженер-проектувальник, програміст, лаборант-еколог, хімік, фармацевт. |
Майстер рослинництва, майстер садово-паркового та ландшафтного будівництва, бджоляр, виробник морозива, майстер виробництва набілу. |
гравер,
|
4. Види порушень: Помірні порушення рухових функцій нижніх кінцівок
Протипоказання
Робота, пов’язана:
- Зі значною фізичною напругою;
- З вимушеним положенням тіла;
- З частим підйомом і спуском по сходах;
- З тривалим перебуванням на ногах.
Рекомендовані професії (спеціальності)
|
||||
Людина-техніка |
Людина-людина |
Людина-знакова система |
Людина-природа |
Людина-художній образ |
Майстер по ремонту аудіо-, відео-, побутової техніки, палітурник; інженер-технолог, регулювальник радіоелектронної апаратури і приладів, монтажник радіоелектронної апаратури, швачка, зубний технік, годинникар, майстер ремонту взуття. |
Бібліотекар, менеджер соціально-культурної сфери, фахівець з соціальної роботи, викладач, психолог, соціальний педагог, логопед, дефектолог, сурдоперекладач, менеджер готельного сервісу, інженер з охорони праці та техніки безпеки. |
Програміст, інженер-проектувальник, оператор зв’язку,бухгалтер, економіст, коректор, діловод, юрисконсульт, програміст, лаборант, лаборант-еколог, провізор, хімік. |
Бджоляр, геолог, зоотехнік, метеоролог, технік-технолог продуктів харчування, технік-технолог молока і набілу, технік-технолог хліба і кондитерських виробів, технік переробки сільськогосподарскої продукції. |
Художник, візажист-стиліст, фотограф, виробник художніх виробів, ювелір, музичний керівник, |
5. Види порушень: Стійкі помірні порушення слуху (стійке зниження слуху будь-якої етіології)
Протипоказання
Робота, пов’язана:
- Вимагає хорошого слуху або спілкування з людьми;
- Пов’язана з токсичними речовинами;
- В несприятливих метеорологічних умовах (підвищена вологість, переохолодження, часта і різка зміна температури навколишнього повітря, підвищений або знижений барометричний тиск);
- Пов’язана з впливом інтенсивного шуму, інфразвуку, ультразвуку, вібрації.
Рекомендовані професії (спеціальності)
|
||||
Людина-техніка |
Людина-людина |
Людина-знакова система |
Людина-природа |
Людина-художній образ |
Слюсар, слюсар з ремонту автомобілів, слюсар з ремонту будівельних машин, кондиціонер, столяр, бляхар, лицювальник-плиточник, електромонтер з ремонту та обслуговування електрообладнання, закрійщик, швачка, штукатур муляр, годинникар, збирач дзеркал, парасольок, майстер ремонту взуття, фасувальник, пакувальник, шпалерник меблів, слюсар з ремонту швейних машин. |
Спеціаліст по забезпеченню управління, архівіст, кресляр, економіст, лаборант хімічного аналізу, програміст, інженер-проектувальник, інженер-конструктор, мережевий адміністратор, лаборант медичної діагностики, фахівець з податків |
Садівник, квітникар-декоратор, озеленювач, ландшафтний дизайнер, зоолог, еколог, біолог, фахівець з земельно-власних відносин, технік-технолог продукції громадського харчування. |
Дизайнер, модельєр-художник, художник-оформлювач, виробник художніх виробів, візажист, ювелір, фотограф, вишивальниця. |
(складено за матеріалами центру зайнятості та роботою Шилова Д.С. «Профессиональное образование инвалидов», М. 2009.)